Co dokładnie zmieni się od 1 stycznia 2021 r.?
Pierwszeństwo pieszych na drodze
Dziś pieszy ma pierwszeństwo, gdy już jest na pasach. Po zmianie prawa kierujący będzie musiał zatrzymać pojazd już w chwili, gdy zobaczy, że pieszy zbliża się do przejścia.
Po mieście pojedziemy jeszcze wolniej
Druga zmiana to ograniczenie prędkości: koniec z ograniczeniem do 60 km/h w terenie zabudowanym od godz. 23 do 5. Polska to jedyny kraj z takim systemem. Będzie więc 50 jak w dzień.
Łatwiej będzie stracić prawo jazdy
Zmiana trzecia to rozszerzenie możliwości utraty prawa jazdy przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o 50 km/h na wszystkie kategorie dróg. Obecnie prawko się traci za takie przekroczenie tylko w terenie zabudowanym. Zasada obejmie wszystkie drogi łącznie z autostradami.
A co z prawem pierwszeństwa pieszych, jeśli chodzi o autobusy i tramwaje? Też będą mieć obowiązek zatrzymania, gdy kierowca/motorniczy zauważy pieszego, który zamierza wejść na jezdnię? Rozmawiano o tym m.in. w trakcie VII Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Podczas debaty z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem poruszono zagadnienia dotyczące m.in. pierwszeństwa pieszych przed tramwajami.
Zmniejszamy prędkości w miastach, likwidujemy sygnalizację świetlną. Jedziemy wolniej, ale płynniej. Największymi ofiarami tego podejścia są pojazdy najbardziej bezwładne, czyli tramwaje. Jeśli nie zagwarantujemy tramwajom pierwszeństwa przed pieszymi, będziemy tracić pasażerów i produkować kolejnych użytkowników samochodów - mówił wówczas Marek Bauer, prodziekan Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej
.
NOWE ZASADY, KTÓRE JUŻ OBOWIĄZUJĄ
Przypomnijmy, że od 6 grudnia 2019 r. obowiązkiem kierowcy jest:
jazda na suwak – kiedy zanika pas ruchu, wpuszczamy pojazdy z niego na pas trwający (manewr następuje pojedynczo i przemiennie), a gdy zanikają dwa pasy, najpierw wpuszczamy pojazd z prawego, potem z lewego i dopiero jedziemy my (też pojedynczo i na przemian);
korytarz życia – aby przepuścić pojazd jadący do wypadku, kierowcy jadący lewym pasem zjeżdżają na lewo, a z prawego pasa na prawo, gdy zaś pasów jest więcej, ci ze skrajnego lewego na lewo, z pozostałych na prawo.
W przypadku kontroli drogowej:
- Kierowca trzyma ręce na kierownicy i nie wykonuje gwałtownych ruchów, pozostaje w aucie, chyba że policjant wskaże, by wysiadł. Jeśli kierowca tego nie zrobi, może dostać mandat do 500 zł.
- Policja może postawić radiowóz nawet w miejscu, gdzie postój jest zabroniony, jeśli nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu.
- Funkcjonariusz przedstawia się, podaje przyczynę zatrzymania (a nie bawi się w zgadywanki „czy wie pan, dlaczego pana zatrzymałem”); legitymację okazuje tylko na prośbę kierowcy (chyba że jest w cywilu – wtedy okazuje od razu).
ZOBACZ!
- Amazon.pl. Będzie polska wersja sklepu internetowego Amazon!
- Dwie wieże i promenada nad Odrą. Nowe inwestycje we Wrocławiu [WIZUALIZACJE]
- Z jadącej karetki wypadły nosze. Mamy komentarz Luxury Medical Care
- Dolny Śląsk. 4 osoby ranne, zerwane dachy i linie energetyczne, powalone drzewa po wichurze [ZDJĘCIA]
- Terytorialsi przysięgali na wrocławskim Rynku [ZOBACZ ZDJĘCIA]
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?